Uutisia

Tiedote Enonkosken luostariyhteisön toiminnan lopettamisesta

Enonkosken luostariyhteisön tukiyhdistys on päättänyt vuosikokouksessaan lopettaa yhteisön toiminnan syksyn alkuun mennessä. Enonkosken luostariyhteisö ehti toimia 28 vuoden ajan Enonkosken Ihamaniemen entisellä koululla. Se on palvellut merkittävällä tavalla paikallisesti ja valtakunnallisesti hengellistä elämää ja yhteisöllisyyden rakentamista.

Toiminnan lopettamisen taustalla on vastuunkantajien joukon väheneminen ja taloudellinen tulevaisuuden epävarmuus. Luostarin toimintaa jatkaa Haminan Poitsilassa 1.5. perustettu Hiljaisuuden Ystävät ry:n alainen Via Silentii – yhteisö, joka järjestää Enonkosken yhteisön tiloissa luostariviikkoja kesäkaudella kesäkuusta syyskuun alkuun. Uuden luostariyhteisön perustajajäsenenä on myös Enonkosken luostarin esimies, Liperin kirkkoherra Jari Uimonen.

Toiminnan päätyttyä Enonkoskella toimitetaan messu, jonka yhteydessä luostariyhteisön pyhän Kolminaisuuden kappeli poistetaan sakraalikäytöstä. Kappelin esineistö ja luostarin kirjasto lahjoitetaan Haminaan uuden luostariyhteisön käyttöön. Kiinteistön myynnistä saatavat tulot lahjoitetaan enonkoskelaisten toimijoiden hyväksi.

Lisätietoja:
Jari Uimonen,